O nás

KRI – Inštitút pre klímu a rozvoj
bol založený v roku 2004 s pôvodným názvom Karpatský rozvojový inštitút – KRI. Základná idea jeho zakladateľov, bolo vytvoriť nezávislý priestor na presadzovanie fundovaných prístupov k rozvoju územia, ktoré odrážajú len odborné, argumentami podložené, názory. Držiac sa tejto zásady, sme sa stali postupne renomovanou slovenskou organizáciou, ktorá podporuje a presadzuje systémový komplexný prístup k regionálnemu a lokálnemu rozvoju. V tomto prístupe kladieme dôraz nielen na potreby a požiadavky daného územia, ale aj na existujúce a očakávané ohrozenia, ktoré už majú a budú mať na rozvoj územia vplyv. Osobitne sa venujeme transformácii procesu spravovania a tvorbe verejných politík, ktorých kvalita je podľa nás, základným nástrojom pre udržateľný rozvoj. Do svojich projektov a činností premietame vlastný výskum, najnovšie celosvetové poznatky a skúsenosti s fungovaním a činnosťou samospráv.
Väčšina aktivít KRI má pilotný charakter s možnosťou následnej replikácie v podobných podmienkach. Dôležitou súčasťou KRI prístupu je účasť v medzinárodných výskumných projektoch a spolupráca s rôznymi zahraničnými a slovenskými inštitúciami ako sú univerzity, špecializované odborné organizácie, útvary územného rozvoja obcí a regiónov, mimovládne organizácie, ako aj s odborníkmi pre jednotlivé odvetvia.
V rámci svojej expertízy poskytujeme rozvojové analýzy, štúdie, scenáre a návrhy metodík a vypracovávame strategické koncepcie, rozvojové plány a programy, vrátane ich implementačných mechanizmov. Tieto slúžia ako podklad pre plánovací a rozhodovací proces na regionálnej a lokálnej úrovni. Angažujeme sa v našich témach v celospoločenských procesoch, aktívne prispievame k tvorbe národného umožňujúceho prostredia pre samosprávy, ale aj ku budovaniu kapacít ich reprezentantov a v neposlednom rade odovzdáme už mnoho rokov naše poznatky vysokoškolským študentom na univerzitách.
Kľúčové zásady práce KRI
Komplexné poňatie rozvoja
KRI chápe rozvoj obcí/miest/regiónov ako širší pojem, ktorý zahŕňa nielen ekonomický rozmer, ale aj pozitívnu zmenu v ďalších oblastiach – sociálnej, kultúrnej, zdravotnej, environmentálnej, technologickej, v oblasti rozvoja ľudských zdrojov, rozvoja občianskej spoločnosti a pod.
Poznanie a využitie jedinečností každého územia
KRI všetky svoje činnosti a výstupy „šije na mieru“ predmetnému územiu a jeho výzvam (problémom a príležitostiam), stavia na miestnych znalostiach a rešpektuje lokálneho ducha každého územia.
Zahrnutie vplyvov vonkajšieho prostredia
KRI pokladá za správne, že procesy v spravovaní územia nie sú založené len na minulých skúsenostiach, existujúcich požiadavkách a na tradičnom systéme manažmentu rozvoja, ale reflektuje v svojich návrhoch aj očakávané ohrozenia a príležitosti, prichádzajúce zvonka daného územia.
Mobilizácia miestnych subjektov a ľudského potenciálu
KRI si uvedomuje, že za účelom dynamického a synergického rozvoja územia je nutné akumulovať lokálny sociálny a ľudský kapitál, iniciovať a koordinovať aktivity a využiť potenciál veľkého množstva subjektov (inštitúcií a jednotlivcov) pôsobiacich v území.
Nezastupiteľná, kľúčová úloha územnej samosprávy
KRI vychádza z toho, že za transparentné a participatívne spravovanie územia je priamo zodpovedná územná samospráva, a preto jej KRI pomáha hľadať spôsoby, aby plánovanie a rozhodovanie o smerovaní rozvoja bolo výsledkom koordinácie rôznych činností a záujmov občanov, ale rovnako aj verejných a privátnych inštitúcií.
Výskum & Inovácie
KRI pokladá aplikáciu výskumu a inovatívnych riešení za neoddeliteľnú súčasť svojich aktivít a projektov.
Umožňujúce prostredie pre dobré regionálne a lokálne riešenia
KRI presadzuje záujmy „dobrých riešení“ na lokálnej a regionálnej úrovni angažovaním sa v národných a nadnárodných strategicko-inštitucionálnych a legislatívnych procesoch.
Výmena poznatkov a skúseností
KRI považuje za svoju prioritu medzinárodnú spoluprácu a vzájomný transfer poznatkov a skúsenosti medzi jednotlivými krajinami.
Míľniky
Založenie KRI
Governance
Realizujeme prvý veľký medzinárodný projekt „Dobré spravovanie na regionálnej úrovni v oblasti regionálneho rozvoja na Slovensku“
Klimatická zmena
Otvárame novú tému „Klimatická zmena – výzva pre lokálny rozvoj na Slovensku“
Adaptačná stratégia mesta Trnava
V spolupráci s mestom Trnava sme pripravili na Slovensku prvú komplexnú adaptačnú stratégiu.
Katalóg adaptačných opatrení
Úspešná publikácia „Katalóg adaptačných opatrení miest a obcí BSK na nepriaznivé dôsledky zmeny klímy“ využiteľná pre sídelné prostredie na Slovensku.
Klimatická stratégia mesta Malacky
Vytvorenie prvej klimatickej stratégie, ktorá integruje zmierňovanie zmeny klímy a prispôsobovanie sa jej dopadom.
Povedali o nás



Z medií
Napísali o nás
2023
TV Markíza
Zmena klímy ohrozuje mestá a obce (Reflex)
2023
Pravda
...Rastúce horúčavy robia z miest skleníky
2023
Euractiv
Ako presadiť nepopulárne mestské politiky?...
2022
RTVS
Klimatické opatrenia samospráv
2022
Zoznam TV
Košice majú Adaptačný plán na zmenu klímy do roku 2030
Partneri
Spolupracujúce inštitúcie

Bratislavský samosprávny kraj

Banskobystrický samosprávny kraj

Únia miest Slovenska

Mesto Košice

Ekonomická fakulta, Technická univerzita Košice

Slovenský hydrometeorologický ústav

Centrum spoločenských a psychologických vied, Slovenská akadémia vied

CI2 Praha, Česká republika

Inštitút environmentálnej politiky, Ministerstvo životného prostredia

Regional Development Agency, Zaječar Srbsko

Norwegian Institute for Urban and Regional Research, Oslo, Nórsko

EurActiv Slovensko

Nadácia Ekopolis, Banská Bystrica
Slovenská agentúra životného prostredia

Karpatská nadácia

Nadace Partnerství, Česká republika

DHI Slovensko
