O nás
KRI – Inštitút pre klímu a rozvoj
bol založený v roku 2004 s pôvodným názvom Karpatský rozvojový inštitút – KRI. Základná idea jeho zakladateľov, bolo vytvoriť nezávislý priestor na presadzovanie fundovaných prístupov k rozvoju územia, ktoré odrážajú len odborné, argumentami podložené, názory. Držiac sa tejto zásady, sme sa stali postupne renomovanou slovenskou organizáciou, ktorá podporuje a presadzuje systémový komplexný prístup k regionálnemu a lokálnemu rozvoju. V tomto prístupe kladieme dôraz nielen na potreby a požiadavky daného územia, ale aj na existujúce a očakávané ohrozenia, ktoré už majú a budú mať na rozvoj územia vplyv. Osobitne sa venujeme transformácii procesu spravovania a tvorbe verejných politík, ktorých kvalita je podľa nás, základným nástrojom pre udržateľný rozvoj. Do svojich projektov a činností premietame vlastný výskum, najnovšie celosvetové poznatky a skúsenosti s fungovaním a činnosťou samospráv.
Väčšina aktivít KRI má pilotný charakter s možnosťou následnej replikácie v podobných podmienkach. Dôležitou súčasťou KRI prístupu je účasť v medzinárodných výskumných projektoch a spolupráca s rôznymi zahraničnými a slovenskými inštitúciami ako sú univerzity, špecializované odborné organizácie, útvary územného rozvoja obcí a regiónov, mimovládne organizácie, ako aj s odborníkmi pre jednotlivé odvetvia.
V rámci svojej expertízy poskytujeme rozvojové analýzy, štúdie, scenáre a návrhy metodík a vypracovávame strategické koncepcie, rozvojové plány a programy, vrátane ich implementačných mechanizmov. Tieto slúžia ako podklad pre plánovací a rozhodovací proces na regionálnej a lokálnej úrovni. Angažujeme sa v našich témach v celospoločenských procesoch, aktívne prispievame k tvorbe národného umožňujúceho prostredia pre samosprávy, ale aj ku budovaniu kapacít ich reprezentantov a v neposlednom rade odovzdáme už mnoho rokov naše poznatky vysokoškolským študentom na univerzitách.
Kľúčové zásady práce KRI
Komplexné poňatie rozvoja
KRI chápe rozvoj obcí/miest/regiónov ako širší pojem, ktorý zahŕňa nielen ekonomický rozmer, ale aj pozitívnu zmenu v ďalších oblastiach – sociálnej, kultúrnej, zdravotnej, environmentálnej, technologickej, v oblasti rozvoja ľudských zdrojov, rozvoja občianskej spoločnosti a pod.
Poznanie a využitie jedinečností každého územia
KRI všetky svoje činnosti a výstupy „šije na mieru“ predmetnému územiu a jeho výzvam (problémom a príležitostiam), stavia na miestnych znalostiach a rešpektuje lokálneho ducha každého územia.
Zahrnutie vplyvov vonkajšieho prostredia
KRI pokladá za správne, že procesy v spravovaní územia nie sú založené len na minulých skúsenostiach, existujúcich požiadavkách a na tradičnom systéme manažmentu rozvoja, ale reflektuje v svojich návrhoch aj očakávané ohrozenia a príležitosti, prichádzajúce zvonka daného územia.
Mobilizácia miestnych subjektov a ľudského potenciálu
KRI si uvedomuje, že za účelom dynamického a synergického rozvoja územia je nutné akumulovať lokálny sociálny a ľudský kapitál, iniciovať a koordinovať aktivity a využiť potenciál veľkého množstva subjektov (inštitúcií a jednotlivcov) pôsobiacich v území.
Nezastupiteľná, kľúčová úloha územnej samosprávy
KRI vychádza z toho, že za transparentné a participatívne spravovanie územia je priamo zodpovedná územná samospráva, a preto jej KRI pomáha hľadať spôsoby, aby plánovanie a rozhodovanie o smerovaní rozvoja bolo výsledkom koordinácie rôznych činností a záujmov občanov, ale rovnako aj verejných a privátnych inštitúcií.
Výskum & Inovácie
KRI pokladá aplikáciu výskumu a inovatívnych riešení za neoddeliteľnú súčasť svojich aktivít a projektov.
Umožňujúce prostredie pre dobré regionálne a lokálne riešenia
KRI presadzuje záujmy „dobrých riešení“ na lokálnej a regionálnej úrovni angažovaním sa v národných a nadnárodných strategicko-inštitucionálnych a legislatívnych procesoch.
Výmena poznatkov a skúseností
KRI považuje za svoju prioritu medzinárodnú spoluprácu a vzájomný transfer poznatkov a skúsenosti medzi jednotlivými krajinami.
Míľniky
Založenie KRI
Governance
Realizujeme prvý veľký medzinárodný projekt „Dobré spravovanie na regionálnej úrovni v oblasti regionálneho rozvoja na Slovensku“
Klimatická zmena
Otvárame novú tému „Klimatická zmena – výzva pre lokálny rozvoj na Slovensku“
Adaptačná stratégia mesta Trnava
V spolupráci s mestom Trnava sme pripravili na Slovensku prvú komplexnú adaptačnú stratégiu.
Katalóg adaptačných opatrení
Úspešná publikácia „Katalóg adaptačných opatrení miest a obcí BSK na nepriaznivé dôsledky zmeny klímy“ využiteľná pre sídelné prostredie na Slovensku.
Klimatická stratégia mesta Malacky
Vytvorenie prvej klimatickej stratégie, ktorá integruje zmierňovanie zmeny klímy a prispôsobovanie sa jej dopadom.